fbpx

Je vliegt van hot naar her, je bureau ligt vol post-its met korte notities van dingen die je absoluut niet mag vergeten, je agenda puilt uit van de afspraken en to do’s. Kortom, het is een ongestructureerde boel. Je weet niet meer waar je moet beginnen en überhaupt weet je niet wat er allemaal aan taken ligt. Het lukt je ook maar mondjesmaat echt iets voor elkaar te krijgen. Herken je dit? Wees gerust, je bent niet de enige die moeite heeft met gestructureerd werken. Veel mensen kampen met een overload aan informatie, hebben een vol hoofd en ervaren weinig tot geen rust.

Gestructureerd werken kan je leren

In de huidige maatschappij wordt er veel van ons verwacht. We willen veel, we moeten veel (van onszelf?) en we doen ook veel. Om al die dingen te doen en daar ook nog voldoening uit te halen, heb je toch wel wat organisatieskills nodig. En helaas heeft niet iedereen die vaardigheden bij de geboorte meegekregen. Ook op school, thuis of in je studie is daar misschien nooit echt aandacht voor geweest. Men neemt maar aan dat iedereen toch wel weet hoe je je werk moet organiseren en structureren. Daar ligt een groot misverstand. Lang niet iedereen kan goed organiseren, gestructureerd en planmatig werken. En weet je? Je hoeft van nature geen kei te zijn in organiseren en plannen. Het is een vaardigheid en vaardigheden kun je leren! Dat is goed nieuws, toch?


Professioneel organiseren

Maar hoe ga je dan organiseren en gestructureerder werken? Wat past dan bij jou en hoe richt je dat voor jezelf in? Hoe kan je dat dan leren? Een professional organizer kan uitkomst bieden. De professional organizer kijkt op een heel praktische manier naar hoe je je werk beter en efficiënter kunt inrichten. Er zijn heel veel tips en trucs voor efficiënter, effectiever en gestructureerd werken, maar welke past dan het beste bij jou? Samen met een professional organizer ga je daar naar op zoek. Wat is voor jou plezierig? Hoe ziet dat er dan concreet uit, wat ga je dan doen en hoe hou je dat vol? Allemaal aspecten waarbij een professional organizer kan helpen.

Hoe dan?

Ik neem je even mee in een voorbeeld vanuit mijn eigen praktijk als professional organizer: Ik had een klant die voor haar werk als hulpverlener veel rapporten over cliënten moest schrijven. Ze had onlangs te horen gekregen dat ze ADD heeft en het lukte het haar maar niet om de rapporten die ze moest maken op tijd te leveren. Ze liep telkens achter de feiten aan. Dat frustreerde enorm, hoe graag ze ook wilde, het lukt haar niet. We hebben samen gekeken hoe zij te werk ging. En wat bleek? De taak ‘rapport schrijven’ bleek een veel te grote taak te zijn. Er zaten nog allerlei fasen en stappen in het hele proces om tot een rapport te komen en het goed af te ronden. Ze had zich dat niet zo gerealiseerd en door de stappen te benoemen, daarin structuur aan te brengen en die in te plannen, bleek het schrijven van een rapport veel beter behapbaar. En lukte het haar nu wél de deadlines te halen.

Een mooi voorbeeld waar je ziet dat het helpt om samen te kijken naar hoe je werkt en hoe structuur helpt in effectiever werken.

Ook hulp nodig in het aanbrengen van structuur in je werk? Neem dan contact met me op.

‘Eerder zag ik als een berg op tegen het schrijven van een rapport, maar door het in kleine stappen te hakken en op die manier structuur erin aan te brengen, wordt het veel beter behapbaar en haal ik mijn deadlines weer’.