fbpx

Als hulpverlener, zorgmedewerker of welzijnswerker word je helemaal blij als je iemand hebt geholpen. Jouw client voelt zich beter, heeft wat geleerd of bereikt en kan door jouw hulp weer verder. Ik kan me voorstellen dat dat veel voldoening geeft.

Het geven van hulp, advies of begeleiding geeft je energie en daarom ben je ook in jouw vak beland. Naast dat het energie geeft, kan het soms ook belastend zijn. Sommige casussen zijn pittig of ingewikkeld en misschien ben je er na werktijd ook nog mee bezig. Soms zijn er issues waar je eigenlijk hulp bij nodig hebt, maar wat kan het lastig zijn om hulp te vragen.

Waarom is het zo lastig om hulp te vragen?

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Je vindt dat je het zelf moet kunnen, je bent toch een professional?
  • Je wilt anderen niet tot last zijn, want zij hebben het ook druk
  • Je ziet het misschien als zwaktebod
  • Je wilt niet afhankelijk zijn van anderen, je eigen zelfstandigheid vind je belangrijk.

En zo kunnen er nog wel meer redenen zijn waarom jij het lastig vindt om hulp te vragen. En toch zie ik het vaak gebeuren dat medewerkers, werkzaam in de hulpverlening, zorg of welzijn, dat moeilijk vinden. Ze gaan maar door. Staan altijd klaar voor hun cliënten of klanten en cijferen zichzelf te vaak weg. En dat is voor zowel jezelf natuurlijk helemaal niet goed, maar het komt jouw client ook niet ten goede.

Zorg eerst voor jezelf

Vergelijk het met het zuurstofmasker in het vliegtuig. Daar wordt ook altijd gezegd: zet eerste het zuurstofmasker bij jezelf op voordat je het bij een ander, die daarbij hulp nodig heeft, opzet.

En dat is een waarheid als een koe. Zorg eerst goed voor jezelf. Dan pas kan je goed voor een ander zorgen. En goed voor jezelf zorgen is ook hulp vragen. Vind je een bepaalde client ingewikkeld? Ga er niet zelf mee worstelen of over piekeren, maar kijk samen met je collega’s wat kan helpen. En vaak helpen je collega’s je graag. Ook bij zaken als pauzes nemen, nee-zeggen, je grenzen stellen, je agenda realistisch plannen kun je hulp vragen. Uiteindelijk gaat het erom dat jij je beter voelt en je werk ook beter kunt doen.

Vind jij het ook lastig om toch die hulp te vragen? Ik snap dat het moeilijk is, maar zet je overtuigingen aan de kant en bedenk dat het noodzakelijk is. Samen kom je namelijk verder! Wil je meer overzicht in je werkzaamheden? Je mailbox op orde krijgen, je agenda stroomlijnen of je hoofd leeg maken? Schroom niet om hulp te vragen en ik help je graag. Lees ook wat het anderen heeft opgeleverd om hulp te vragen en er mee aan de slag te gaan

Wil je direct beginnen? Check dan de online trainingen of 1 op 1 begeleiding

En nogmaals; als je goed voor jezelf zorgt en jij zit goed in je vel, dan ben jij de beste hulpverlener voor jouw cliënt.